söndag 1 september 2013

Kära läsare!
Av någon anledning började jag att skriva min vandringsblogg på engelska men skall i fortsättningen skriva på svenska.
Om tio dagar är jag åter i Polen för att påbörja den tredje etappen på min väg till Thessaloniki. Har precis stängt sajten www.carinaboren.se, där jag läst om Carinas och kompisen Kristinas gång och löpning hem de 300 milen från Istanbul till Stockholm, sista biten från Åbo i kajak. De spelar i en annan division "Prestation Elit"skulle man kunna säga medan jag föredrar divisionen "Långsam Njutning". Min modell som fungerat bra hittills bygger på mellan 20 och 30 km om dagen i två-tre dagar, en vilodag och sen ett likadant pass till, litet beroende på hur många dagar jag har på mig. De första två etapperna har totalt inneburit 2+2 resp 2+2+3 dvs elva vandringsdagar med 27-28 mil under fötterna.
Har denna gång förberett mig bättre med bra kartor, som jag köpte i våras i Olsztyn. Det blir start i Chorzele strax söder om den gamla gränsen mellan förkrigs-Polen och tyska Ostpreusssen. På tre dagar hoppas jag nå Rozan. Tricket är att finna 'pokoje' dvs rum utmed vägen på lagom avstånd. Nätet är fantastiskt på den punkten så jag är inte orolig. Google maps är nog den bästa kartsajten, före www.viamichelin.com som dock har "riktigare" utseende på sin karta. Fördelen med Google maps är att man lätt kan variera sin rutt på kartan genom att bara dra den valda vägsträckan åt sidorna. Sträckan Chorzele-Rozan är 60-65 km beroende på vilka stopp jag måste göra för de två mellanliggande nätterna. Sen blir det en vilodag i Rozan en liten stad med historia se http://www.tachna.com/History_Rozan.html Skrämmande läsning. I Polen påminns man överallt om historien och ofta den grymma. Från Rozan fortsätter vägen ner mot Wyszkow och förhoppningsvis når jag Lochow efter ytterligare två dagar. Därifrån går tåg till Warszawa och sen hoppas jag på en expressbuss tillbaka till Gdansk där www.wizzair.com väntar för retur Göteborg-Säve tisdag em den 17 september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar