söndag 8 september 2013

Så var etapp 3 i stort sett färdigplanerad. Flyg på tisdag från Göteborg Säve ank. Gdansk vid sextiden, då jag tar bussen ner till stan (flygplatsen ligger på en platå). Från Gdansk Glowny (centralstationen) tar jag sen kvällståget till Olsztyn, där Andrzej möter och skjutsar mig i sin bil till Szczytno, där jag bokat Hotel Krystyna för natten. Andrzej mötte jag på min vandring i april. Han bevakar den öde flygplatsen utanför Szczytno som byggdes en gång för W-paktens behov och som några år fungerat som charterflygplats men utan framgång. Andrzej svärdotter studerar i höst svenska språket, som hon redan behärskar, på Göteborgs universitet. Onsdag morgon tar jag första bussen de fem milen ner till Chorzele, där jag fortsätter vandringen söderut. Har identifierat vägen efter de övernattningsmöjligheter som erbjuds. Har mejlat om rum till tre av fyra ställen. Framme måndag em i Wyszkow, som är mitt mål denna gång hoppas jag kunna ta direkttåget 17.30 till Warszawa för att sen kunna hoppa på expressbussen tillbaka till Gdansk 07.30, framme 12.25 så att jag hinner med flyget vid tre-tiden. Det blir sammanlagt fem vandringsdagar och en vilodag utanför Rozan efter de första tre. Denna gång fyra Agroturystycne dvs bondgårdscamping eller gîte rural som fransmännen säger. Skall bli kul att komma iväg igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar